FALSAFAH PENDIDIKAN KHAS
Pendidikan Khas di Malaysia adalah satu usaha yang berterusan untuk
melahirkan insan yang berkemahiran, berhaluan , berupaya merancang dan
menguruskan kehidupan serta menyedari potensi diri sendiri sebagai seorang
individu dan ahli masyarakat yang seimbang dan produktif selaras dengan
Falsafah Pendidikan Kebangsaan.
VISI PENDIDIKAN KHAS
Menyediakan perkhidmatan yang berkualiti kepada murid dengan keperluan
khas ke arah kecemerlangan hidup sejajar dengan hasrat Falsafah Pendidikan
Kebangsaan.
MISI PENDIDIKAN KHAS
Menyediakan pendidikan yang berkualiti kepada murid dengan keperluan khas
untuk menjadikan mereka insan yang dapat berdikari, berjaya dalam hidup dan
memberikan sumbangan bakti kepada masyarakat dan negara.
OBJEKTIF PENDIDIKAN KHAS
- Menyediakan peluang dan kemudahan pendidikan
untuk murid-murid dengan keperluan khas
- Menyediakan pendidikan yang sesuai dan relevan
kepada setiap murid dengan keperluan khas
- Menyediakan peluang untuk mengembangkan bakat
dan potensi murid dengan keperluan khas
- Menyediakan bahan-bahan pengajaran dan
pembelajaran yang mencukupi dan terkini
- Memastikan tenaga pengajar yang mencukupi dan
terlatih dalam bidang Pendidikan Khas.
MATLAMAT PENDIDIKAN KHAS
Pendidikan Berkualiti Menjana Kecemerlangan Murid
Berkeperluan Khas Selaras dengan Sistem Pendidikan Kebangsaan
VISI PROGRAM
BERSAMA-SAMA KE ARAH KEHIDUPAN BERMAKNA.
Kami Berusaha :
- Membina persekitaran dan prasarana kondusif.
- Mendisiplin dan memotivasi
murid ke arah sahsiah yang cemerlang.
- Menjalin hubungan baik dengan
ibu bapa dan komuniti setempat.
- Menjadi program pilihan masyarakat.
- Mendidik murid menjadi insan
yang seimbang menurut JERIS.
”MUAFAKAT DAN PROGRESIF”
PIAGAM PELANGGAN
Adalah menjadi tanggungjawab setiap warga PPKI SMK Tan Sri Osman Mohd Sa’at untuk:
- Sentiasa bekerjasama dan menjalin hubungan baik dengan ibu bapa, masyarakat setempat dan agensi luar untuk kecemerlangan pelaksanaan program.
- Sentiasa berusaha menangani isu dan masalah secara musyawarah bersama ibu
bapa, pihak pentadbiran dan pihak-pihak yang berkaitan ke arah menyediakan
penyelesaian terbaik terhadap sebarang permasalahan bersama berkaitan
pendidikan.
- Bersedia menerima perkongsian idea pandangan, cadangan dan teguran yang
membina daripada semua pihak demi mempertingkatkan prestasi perkhidmatan dan
kecemerlangan program.
- Sentiasa prihatin terhadap keperluan dan kebajikan pelbagai pihak yang
berurusan dengan program.
No comments:
Post a Comment